Välja namn på varumärke eller företag
För den okunnige kan det bli svårt att veta hur man ska tänka när det kommer till val av namn till varumärke, produkt eller företag.
I den här artikeln delger vi hur vi tänker när vi namnger produkter, varumärken och företag. Vi tittar även på vilka de vanligaste felen entreprenörer och okunniga gör och hur de enkelt kan undvikas. Norrhavets grundare Mattias Björk är utbildad varumärkesstrateg och har lång erfarenhet av namngivelser av såväl företag, produkter, föreningar, tjänster och varumärken. Här berättar han sina bästa tips och tankar om hur du går från okunskap till kunskap för att välja namn
Företagsnamn måste vara unika
Namnet bör inte förklara vad verksamheten gör
Ett klassiskt misstag som många gör är att de tar fram ett namn som berättar vad verksamheten erbjuder för tjänster. Det i sig är inte fel och det finns många exempel på när kombinationen fungerar mycket bra. Men du bör inte förklara för målgruppen vad du gör genom namnet, det är nämligen kommunikationens funktion. Genom att förklara för målgruppen vad bolaget gör genom namnet så begränsar du din tillväxt och bredd över tid, för även om du är fast bestämd med vad verksamheten kommer arbeta med nu så vet du inte hur det förändras över tid. ”Söder tandläkarmottagning” kanske fungerar tills dess bolaget vill bredda verksamheten med en shop, flera mottagningar och en verksamhet utanför landet. Då måste de byta namn, tänka om och står inför ett stort arbete de från början kunnat undvika.
Följ istället Norrhavets praxis:
1. Kartlägg vad bolaget, varumärket eller produkten ska respektera, åstadkomma, bidra med, vad ägarna vill uppnå, vad målgruppen kan förvänta sig, vilka tjänster som finns initialt, vilka funktioner som utvecklas, hur ska känslan vara när man ser produkten, varumärket eller bolaget?, hur ni ser utvecklingen framåt och hur det kommer se ut om fem år.2. Skriv en kortfattad brief om vad företaget, bolaget, produkten eller varumärket ska göra/erbjuda och representera. Den ska vara skriven så att vem som helst ska kunna förstå vad det är ni försöker uppnå och göra och vem som är målgruppen. Här tar ni även höjd för vilken känsla som mottagaren/användaren/kunden ska känna när den använder/upplever produkten, tjänsten eller bolaget.
3. Brainstorming av namn (använd whiteboard eller digital sådan). Släpp hämningarna, låt kreativiteten flöda och skriv så många olika kombinationer av namn som det är möjligt. Vi nöjer oss aldrig med mindre än 100 ord när vi gör en namngivelse. Fundera högt och lågt, skriv upp allt som kommer din väg och utgå från att fler är bättre, titta högt och lågt, leta inspiration från andra branscher än din egen, kolla andra länder, titta på trender, lek med synonymer, kombinationer av ord som fanns med i kartläggningen, påhittade ord och ord som inte alls hör dit. (Längre ned i artikeln kommer du få insikter i hur du bör tänka när det kommer till val av namn, läs därför hela artikeln innan du börjar med praxis).
4. Kontrollera samtliga namn om dessa är tillgängliga som domäner (.se eller .com främst). De som är upptagna raderar du direkt.
5. Kontrollera namnets betydelse och vilka uppslag som finns om namnet genom en google-search. Om något obskyrt dyker upp eller om det uppenbart är något bolag som äger större delen av sökresultaten så kan du stryka namnet.
6. Öppna translate.google.com och skriv in namnen och överätt till så många språk du kan för att se att ordet inte översätts till något som kan skada namnet eller innebörden av namnet på ett felaktigt sätt, exempelvis som när biltillverkaren HONDA döpte en bilmodell till ett svenskt könsord.
7. Skriv upp alla ord/namn på en whiteboard eller digital sådan. Samla/bjud in ett halvt dussin (6 (eller fler, men max 12)) människor som du tycker har goda insikter och som du ser upp till och ge dem briefen. Be dem läsa den först tyst och sedan läser du upp den högt inför alla. Därefter ger du dem uppgiften att sätta en röd markering/prick intill 10 st namn. När alla personer markerat sina 10 namn, suddar du bort/raderar de andra namnen/orden.
8. Sudda ut de prickar som finns markerade intill orden. Gör om processen ovan fast nu får personerna enbart sätta tre prickar. Efter processen är klar är också de inbjudna individernas funktion klar.
9. Nu har du lyckats filtrera resultatet till ett fåtal namn och även kontrollerat så dessa är tillgängliga som domäner. Nu väljer du ut tre (maximalt 5st) namn som kvalificerar sig till sista steget.
10. Kontroll om konkurrens — Nu behöver du kontrollera om namnet är skyddat, registrerat, tillgängligt eller låst i dels det landet du ska vara verksam i men också mot andra databaser som kontrollerar andra marknader och kontinenter/länder.
11. Audience-check: Denna process innebär att du tar dina resultat till marknaden/målgruppen för att se vad de säger. En enkel metod är att du printar eller skapar en power-pint/keynote med dina namnresultat och går ner på stan och frågar folk vad de tycker låter bäst baserat på din brief. När du gjort detta har du ett kvalitativt resultat om vad marknaden rekommenderar och tycker.
12. Nu har du ett resultat som dels är kvalitetskontrollerat i flera led och som också är säkerställt mot marknaden. Nu väljer du namnet baserat på ovanstående resultat.
Comments
Post a Comment